کد خبر : 7131
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷

عوارض هد زدن و ضربه به توپ با سر در فوتبال

عوارض هد زدن و ضربه به توپ با سر در فوتبال

زیان های هد زدن چیست و سر زدن های مستمر با توپ فوتبال چه آسیب هایی می تواند به مغز وارد کند. آسیب های هد زنی در فوتبال و عوارض ضربه سر زدن با توپ را در این پست از مارال نیوز می خوانیم. شدت آسیب و زیان ضربه کله زدن و سر زدن با

زیان های هد زدن چیست و سر زدن های مستمر با توپ فوتبال چه آسیب هایی می تواند به مغز وارد کند. آسیب های هد زنی در فوتبال و عوارض ضربه سر زدن با توپ را در این پست از مارال نیوز می خوانیم.

شدت آسیب و زیان ضربه کله زدن و سر زدن با توپ آن قدر زیاد است که اتحادیه فوتبال انگلیس قانونی تصویب کرده که هد زدن برای کودکان زیر 12 سال ممنوع شود.

با اخذ مجوز از فدراسیون جهانی به منظور کاهش صدمات شدید در فوتبال ممنوعیت ضربه سر زدن با توپ یا به اصطلاح هد زدن برای فوتبالیست ها و کودکان زیر 12 سال مصوب شده و این ممنوعیت ضربه سر زدن به منظور حفظ سلامتی بیش از پیش بازیکنان اتخاذ شده است.

عوارض و زیان هد زدن و ضربه به توپ با سر درفوتبال

طی تصمیم مذکور در فصل پیش رو فوتبال انگلیس؛ کودکان اجازه استفاده از ضربه سر در رقابتها را نخواهند داشت.

طی تحقیقات انجام یافته ضربات سر از نوع شدید آن می تواند به اختلال عملکرد مغز بیانجامد که در ادامه به کاهش سطح هوشیاری و سردرد و تهوع در کوتاه مدت نیز می انجامد.

خطرات ضربه زدن به توپ با سر

این تصمیم علمی اتخاذ شده در انگلیس می تواند سرآغازی برای تصمیم گیری های مشابه در دیگر کشورهایی باشد که به سلامت افراد بیش از هر چیز دیگری اهمیت می دهند.

آسیب های هد و کله زدن در فوتبال

زمانی که توپ با سرعت بیش از 45 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است در یک بازی یک فوتبالیست ممکن است بیش از 30 بار توپ را با سر خود لمس کند و این تکرار می تواند به پارگی رشته های مغزی منجر گشته و در نهایت به تخریب سلول های مغزی بیانجامد.

تحقیقات انجام یافته و ام آر ای گرفته شده از مغز افرادی که مدت طولانی فوتبال بازی کردند ناهنجاری هایی را شبیه ضربه مغزی در بخش سفید مغز آن دسته از بازیکنانی که ضربات زیادی به توپ با سر می زدند؛ را نشان داده و ترومای خفیف مغزی نیز در این بین دیده شده است.

آسیب به قسمت ماده خاکستری مغز با ضربه به سر

هد زدن می تواند قسمت ماده خاکستری مغز را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و حتی ممکن است به دلیل ارتباط مغز با چشم؛ سلامت چشم را نیز به خطر بیاندازد.

همچنین فوتبالیست ها با خطرات و آسیب بیشتری از مرگ و میر ورزشی و همچنین زوال عقلی و مشکلات عصبی مواجهند.

نمونه اتفاقات تلخ بر اثر هد زدن

دو مورد از مرگ و میرهای مرتبط با هد زدن فوتبالیست ها را نیز می توان به بازیکنی به نام جفری استل از کشور انگلیس و حسین قاسم از الجزایر نام برد که در ضربه مغزی ایجاد شده هد زدن نقش مهمی ایجاد نموده است.

نمونه های وجود چنین اتفاقات تلخی در فوتبال زیاد هستند که اگر بخواهیم نمونه ایرانی آن را در لیگ برتر فوتبال کشور یاد کنیم، می توانیم از پادوانی بازیکن لژیونر شاغل در استقلال تهران یاد کنیم که در بازی استقلال تهران مقابل فولاد خوزستان به دلیل اتفاق تلخی که بر اثر ضربه سر هنگام هد زنی ایجاد شد؛ ویلچرنشین شد.

ضرر و زیان هد زنی

همچنین چنانچه توپهای استفاده شده چرم و یا توپهای غیراستاندارد باشد؛ ضربه سر زدن به توپ می تواند علاوه بر مغز، ستون فقرات و گردن را نیز تحت آسیب های شایع خود قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
ثبت اولین گل لوکادیا برای پرسپولیس با ضربه تماشایی سر | مارال نیوز
1 سال قبل

[…] لوکادیا از روی ضربه سر حساب شده در […]

trackback
عکس لحظه گلزنی سردار آزمون به سنگال | مارال نیوز
1 سال قبل

[…] اسردار برای هد زدن بالاتر از دفاع […]

trackback
انتقاد موسسه خیریه آسیب مغزی به بازی دادن بیرانوند | مارال نیوز
1 سال قبل

[…] به نوع آسیب و ضربه به سر و شرایط […]

trackback
بالاترین پرش زدن ضربه سر در فوتبال چند سانتی متر است؟ | مارال نیوز
1 سال قبل

[…] هد زنی در ارتفاع بالا. […]