کد خبر : 32582
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳

در مواجهه با حیوانات، انسانیت خود را نشان دهیم؛

بهترین روش زایمان گوپی و تکثیر ماهیان زنده زا بدون تلفات

بهترین روش زایمان گوپی و تکثیر ماهیان زنده زا بدون تلفات
با اندکی مسئولیت پذیری، ضمن فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی برای ماهیان آکواریومی، می توانیم مانع از مرگ این جانداران زبان بسته خدا شده و نعمت زندگی را به آنها ببخشیم.؛

صحنه ای که در آکواریوم به کرات با آن مواجه هستیم خورده شدن بچه ماهی گوپی و یا دیگر ماهیهای زنده زا مثل مولی و پلاتی و … توسط مادرشان یا دیگر ماهیهای موجود در آکواریوم است.

اتفاقی که صاحبان آکواریوم نباید به سادگی از کنارش عبور کرده و بی تفاوت باشند، چرا که با رعایت این نکته ساده زیر، می توان به حفظ جان این مخلوقات زبان بسته خدا کمک کرد.

در این نوشته به بررسی تکثیر گوپی و سایر ماهیان زنده زا و روش جلوگیری از خورده شدن بچه ماهی توسط ماهی مادر یا دیگر ماهیها که دارای حق زندگی هستند، می پردازیم.

برای ممانعت از این کار باید فضایی را در آکواریوم فراهم کنید که بچه ماهی ها بتوانند به راحتی استتار کرده و به محض تولد بتوانند از خود محافظت کنند. روش های گوناگونی برای جلوگیری از خورده شدن بچه ماهی گوپی و مولی و … مانند استفاده از پرورشگاه و زایشگاه پیشنهاد شده که هیچ کدام از آنها به اندازه روشی که در زیر معرفی می شود، نمی تواند کاراتر باشد.

چنانچه فضای آکواریوم خودتان را با ریختن سنگ در کف آکواریوم و همچنین پر کردن فضای آن با گیاهان مصنوعی و دکورهای داخل آکواریوم شلوغ کنید، ضمن جلوگیری از وارد شدن استرس به ماهی ها، مانع از خورده شدن آن نیز خواهید شد. همچنین  ماهیها از فضاهای شلوغ که محل های مناسب برای استتار آنها وجود داشته باشد لذت بیشتری برده و در آنجا احساس راحتی بیشتری می کنند،

ریختن سنگهای ریز و درشت در کف آکواریوم در کنار شلوغ کردن آکواریوم با گیاهان مصنوعی مانند تصویر زیر بیشترین بازدهی را برای زنده ماندن بچه ماهی های تازه متولد شده خواهد داشت.

نمونه آکواریوم مناسب برای جلوگیری از خورده شدن و زنده ماندن بچه ماهی ها

شلوغ کردن فضای آکواریوم با گیاه مصنوعی و ریختن سنگ در کف

استفاده از گیاه مصنوعی در کف آکواریوم برای پناه گرفتن بچه ماهیها توصیه می شود

با فراهم آوردن چنین فضایی در آکواریوم، میزان خورده شدن بچه ماهی ها توسط والدینشان به حداقل می رسد. همچنین در فضای شلوغ استرس ماهی ها به کمترین میزان رسیده و شرایط را مشابه زندگی طبیعی خود می بینند.

دمای مناسب برای ماهیهای مولد بین 26 درجه تا 28 درجه است. استفاده از پمپ اکسیژن و بخاری نیز هم برای ماهیهای مولد و هم بچه ماهیها ضروری است.

توصیه می شود هر هفته یا ده روز یک بار، ابتدا سریع گیاهان مصنوعی را از آکواریوم بردارید، سپس با تور سریعا اقدام به گرفتن ماهیهای مولد کنید و نهایتا بچه ماهیهای تازه به دنیا آمده را به یک تانک و آکواریوم دیگر انتقال دهید. سپس با تعویض 40 درصدی آب آکواریوم ماهی های مولد، مجددا آکواریوم را به شکل سابق با چیدن گیاهان مصنوعی و سنگ ریزه ها برگردانید.

هنگام جا به جایی بچه ماهیها نیز توجه داشته باشید تا کمترین میزان استرس به آنها وارد شود.

جدا کردن بچه ماهی از تانک اصلی هر هفت روز یکبار توصیه می شود

بچه ماهیها به آکواریوم مناسب منتقل شوند، نه تنگ و ظروف کوچک

برخی مواقع مشاهده می شود که بچه ماهی ها را در تنگ یا ظرف های کوچکی که نه دارای بخاری بوده و نه از پمپ اکسیژن برخوردار است، منتقل می کنند.

در چنین مواقعی رشد ماهی ها بسیار ضعیف شده و همچنین شرایط سختی برای زندگی آنها فراهم می کنید.

حتما آکواریوم بچه ماهیها نیز باید بزرگ بوده و از دمای ثابت 26 درجه و پمپ اکسیژن ساز برخوردار باشد تا تلفات به حداقل رسیده و رشد آنها نیز سریع شود.

از تغذیه ماهی با آرتیمیا پرهیز شود

 از تغذیه کردن بچه ماهی گوپی و ماهیان مولد با آرتیمیا پرهیز شود. قرار نیست که برای کمک به زندگی و حفظ جان یک جانداری، جان یک مخلوق دیگر خدا را بگیریم.

علاوه بر این آرتمیاها ممکن است ناقل بیماری باشند و بیماری را به تانک شما منتقل کنند. از سویی دیگر هَچ نشدن «درنیامدن برخی تخمهای آرتیمیا» و خورده شدن ناگزیر پوست تخمهای آن توسط ماهیها باعث مشکلات گوارشی و مرگ آبزیان شود.

در شرایطی که غذاهای ریز پودری در آکواریوم فروش ها موجود است از آنها بهره بگیریم. تنوع در دادن این غذاها و استفاده از چند غذای شرکتی مختلف توصیه می شود.

چگونه سرعت رشد بچه ماهیها را بالاتر ببریم

سرعت رشد بچه ماهی ها به ثبات دما، داشتن محیط بزرگ آکواریوم و همچنین دادن مرتب روزانه دو یا سه وعده غذای شرکتی که بهتر است دارای تنوع باشد و تنها از یک غذا استفاده نشود، همراه با تمیزی آب و سیفون مرتب آن بستگی دارد. آکواریوم به هر اندازه بزرگتر باشد، سرعت رشد ماهی ها نیز بالاتر خواهد رفت.

غذای ریخته شده برای ماهیها نیز باید به گونه ای باشد که در ظرف کمتر از 5 دقیقه همه آنها خورده شود. غذای بیش از حد به ماهیها به مرگ آنها به دلیل مشکل گوارشی و کثیفی آب می انجامد.

خدای ما و حیوانات یکی است و جان همه شیرین است

جان ببخشیم، نه این که جان بگیریم

سرپرست و صاحب آکواریوم، در قبال زندگی و راحتی تک به تک ماهیان خود مسئول بوده و ضمن توجه به کیفیت آب، نگهداری اصولی، تعذیه مناسب دو بار در طی روز، باید مانع از مرگ بچه ماهی ها نیز شود. خدای ما و حیوانات یکی بوده و آنها نیز به مانند انسان ها لذت زندگی و درد و رنج را می فهمند و نباید حقوق آنها را نادیده گرفت.

فراموش نکنیم جانداری که تحت مسئولیت ماست، دکور یا اسباب بازی و وسیله سرگرمی ما نیست، بلکه آنها هم جاندار هستند و هر فردی که اقدام به خرید آنها می کند، باید با بالا بردن دانش خود، مسئولیت پذیر ظاهر شود و فراموش نکند که بی تفاوتی نسبت به جان جانداری، با آه و نفرین آن همراه می شود.

ماهی ها چشم انتظار نگهداری صحیح و مسئولیت پذیری سرپرست خود هستند تا از نعمت شیرین زندگی بهره مند شوند.

هر یک از این بچه ماهیهای ریز می توانند در صورت توجه شما به یک ماهی بالغ تبدیل شده و سالیان سال زنده بمانند. بیاییم انسانیت و اخلاق و وجدانمان را درقبال تک به تک موجودات خدا نشان دهیم.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها