کد خبر : 33131
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲

دورکردن و کنترل جمعیت موش بدون آزار و کشتار

دورکردن و کنترل جمعیت موش بدون آزار و کشتار
کشتار جانداران جنایت بوده و جان شیرین خوش است. در شرایطی که روش های معمول و اخلاقی برای دور کردن موش از خانه و کارگاه وجود دارد، چرا باید به روش سخت و نامناسبی که همراه با گرفتن جان جانداران باشد، رو آورد؟؛

روش کنترل جمعیت موش بدون آزار و کشتار به صورت انسانی. راندن موش های ناخواسته از منزل، انبار یا کارخانه به چه طریقی بدون کشتن آنها امکان پذیر است؟

موش ها حیواناتی بسیار باهوش و عاطفیند. اگر در منزل، کارخانه یا انبار شما موش وجود دارد و از این موضوع خوشحال نیستید، لطفا به روش های خشن و غیراخلاقی مانند تله های کشنده و مخصوصا تله های چسبی و سم متوسل نشوید و سعی کنید با روش های بدون خشونت آنها را از محدوده خود بیرون برانید.

برخی از روش های دور کردن موش ها بدون کشتن

1. موش ها به محلی رو می آورند که در آن آب و غذای کافی وجود داشته باشد. کاری کنید که هیچ منبع آبی برای آنها وجود نداشته باشد.

راندن موش بدون کشتن,نکشتن موش

مثلا اگر برای پرندگان یا سک و گربه خود آب می گذارید، در طول شب آن را جمع کنید.

همچنین تمام غذاهای خشک «چه غذای خودتان و چه غذای حیوانات خانگی» را در ظرف هایی بگذارید که قابل جویدن نباشند. باقیمانده هیچ غذایی را در طول شب بیرون نگذارید.

سطل زباله باید آن قدر محکم باشد که آنها نتوانند وارد آن شوند و یا برای مدتی هر شب سطل زباله را خالی کنید.

2. از تله های زنده گیر برای گرفتن و بیرون بردن موش ها استفاده کنید. این تله ها جعبه ها یا قفس هایی کوچکند و طوری ساخته می شوند که به محض ورود موش، درب آنها بسته شود.

برای جذب موش ها یک قاشق مرباخوری کره بادام زمینی در انتهای آن قرار دهید. فاصله بین در قفس و جایی که موش در آن گیر می افتد را طوری تنظیم کنید که دم موش زیر درب نماند و نشکند.

اگر برای ساعات طولانی از تله دور هستید و این امکان وجود دارد که موش برای مدت طولانی در قفس بماند. یک ظرف آب هم در آن قرار دهید. با این حال سعی کنید در فواصل زمانی کوتاه به تله سر بزنید. چون ممکن است حیوان اسیر در اثر استرس و تقلا بمیرد.

3. اگر در جایی زندگی می کنید که تله های زنده گیر در بازار موجود نیستند، خودتان یک تله ساده درست کنید.

برای این کار، یک ظرف یا سطل نسبتا گود پلاستیکی را در داخل آشپزخانه یا هر جایی که موش ها به آن علاقه دارند، قرار بدهید. یک قاشق کره بادام زمینی روی تکه ای نان بمالید و در کف سطل یا ظرف بگذارید. در بیرون ظرف، چند عدد کتاب یا وسیله دیگر قرار دهید طوری که موش بتواند مثل پله از آن بالا برود و به داخل ظرف برود.

موش ها بعد از افتادن در سطل یا ظرف نمی توانند خودشان بیرون بیایند و شروع به بیتابی می کنند. برای آن که آنها را آرام کنید، روی سطل یا ظرف را با یک حوله یا پارچه بپوشانید و آنها را با سطل به جایی در بیرون ببرید و آزاد کنید.

توجه کنید که محل آزاد کردن، از محل گرفتن موش ها خیلی دور نباشد چون موش ها در محیط های کاملا غریبه گیج می شوند و از گرسنگی و تشنگی می میرند.

همچنین اگر تا دو هفته هیچ موشی داخل ظرف نیافتاد، می توانید مطمئن شوید که دیگر موشی در داخل خانه نیست.

4. موش ها را زیر نظر بگیرید و سوراخ هایی که آنها از آنجا وارد می شود را پیدا کنید. معمولا با ردگیری جویدگی ها و فضله ها می توان محل ورود و خروج آنها را مشخص کرد. سوراخ ها را ابتدا به صورت موقتی و پس از آن که موش ها را با تله زنده گیر گرفتید و مطمئن شدید دیگر موشی داخل خانه نیست، با مواد دائمی و محکم مسدود کنید.

5. در صورت امکان از دستگاه های خاص صداساز برای راندن موش ها استفاده کنید. این دستگاه ها صداهایی با فرکانس خاص تولید می کنند که برای موش ها و برخی حیوانات دیگر آزاردهنده اند ولی گوش انسان آنها را نمی شنود. این دستگاه ها را می توان در گاراژها، خانه ها، کارخانه ها و … نصب کرد. این دستگاه ها می توانند تا چند صد متر مربع را پوشش دهند. لطفا فقط زمانی از این روش استفاده کنید که در آن محل حیوان خانگی ای وجود نداشته باشد چون این صداها می توانند برای حیوانات دیگر هم بسیار آزاردهنده باشند.

6. قرار دادن یک تکه پارچه آغشته به آمونیاک یا چند تکه پنبه که روی هر کدام دو قطره روغن نعناع ریخته شده است در محل های مورد علاقه موش ها می تواند این حیوانات را بتاراند. چون از بوی آنها خوششان نمی آید.

7. کاشتن نعناع در باغچه حیاط یا گلدان های بالکون می تواند موش ها را فراری دهد

8. آوردن یک یا دو گربه به خانه یا محل مورد علاقه موش ها هم موش ها را می تاراند. همچنین می توانید وانمود کنید که در آنجا گربه وجود دارد در حالی که گربه ای در کار نیست. برای این کار، خاک گربه مصرف شده را از دوستانی که گربه دارند بگیرید. در چند ظرف بریزید و در محل های مختلف قرار دهید.

9. در محل هایی مثل کارخانه جات و کارگاه ها که خود موش ها مسئله ساز نیستند بلکه جویدگی سیم ها، کابل ها، لوله های آب و گاز و … مسئله اساسی است، می توانید از موادی که برای موش ها بدبو هستند استفاده کنید. این مواد در بازار موجودند «مثلا با بوی نعنا» ولی خود شما هم می توانید یک ماده موثر طبیعی درست کنید. برای این کار تعدادی سیر و ترب کوهی و فلفل قرمز خرد شده را در روغن خوراکی مایع بریزید و بگذارید چند روز بماند. سپس قسمتهای جامد باقی مانده را از روغن جدا کنید و روغن را داخل یک ظرف اسپری بریزید و به کابل ها و لوله هایی که لازم است از جویدگی موش ها مصون بمانند بپاشید.

10. ماهی یک بار حدود 2 لیتر سرکه سیب را با 8 لیتر آب مخلوط کنید و دور خانه یا محل مورد نظر بپاشید.

  • منبع مطلب بالا: صفحه شخصی اینستاگرام تالین ساهاکیان

جمع بندی: فراموش نکنید موش ها برای عذاب دادن شما وارد منزل و کارگاه شما نمی شوند بلکه آنها ساکنین طبیعت بوده و منزل شما را تنها به عنوان پناهگاهشان در نظر می گیرند. با کنترل بهداشت، حذف نقاط ورود آسان موش ها، مسدود کردن ورودی های کوچک، تله هایی که موش ها را نمی کشند و سپس آزادسازی آنها در طبیعت و استفاده از دفع کننده های طبیعی موش که در بالا توضیح داده شد می توان مانع از کشتار شده و زمینه دور کردن جمعیت موش ها از خانه و کارگاه را فراهم کرد.

آه و نفرین جانداران اثرپذیر است. بیاییم جان هیچ موجودی که زندگی را به مانند ما دوست دارند، نگیریم. فقط کافی است با گوش دادن به صدای وجدانمان و کمی صبوری و مدارا مانع از آغشته شدن دستانمان به خون موجودات بی گناهی شویم که ناخواسته وارد حریم منزل ما شدند.

مطلب مرتبط دیگر با عنوان بهترین راهکارهای مقابله با موشها بدون کشتار در لینک زیر:

روش دور کردن موش بدون کشتن/ بهترین راهکار مقابله با موشها

آیا شهرداری مجاز به کشتار جمعیت موش ها است؟

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها