کد خبر : 26145
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴

دلیل نفس کشیدن ماهی قرمز عید روی آب + علت مرگ

دلیل نفس کشیدن ماهی قرمز عید روی آب + علت مرگ
آمدن مرتب ماهی قرمز عید روی آب به چه علت بوده و چه راهکاری برای جلوگیری از این کار و تلف نشدن ماهی ها باید به کار بست؟؛

دلیل اصلی بالا آمدن ماهی قرمز عید روی سطح بالای آب و نفس کشیدن و حباب درست کردن چیست؟ آیا نفس کشیدن و شنا ماهی در بالای آب نشانه خوبی است یا نه؟

بالا آمدن ماهی قرمز روی سطح آب اصلا نشانه خوبی نیست. با این کار ماهی قرمز شما در حال گدایی اکسیژن است.

ماهی در این شرایط به سختی در حال زندگی و نفس کشیدن بوده و فاصله زیادی با مرگ ندارد. چنانچه این روند ادامه یابد به اندام های داخلی ماهی فشار و آسیب زیادی وارد شده و به دلیل کمبود اکسیژن شاهد مرگ ماهی یا زندگی همراه با عذاب آن خواهید شد.

چنانچه ماهی قرمز شما در بالاترین سطح آب، مرتب دهان خود را باز و بسته می کند بایستی سریع دست به کار بشوید. پمپ اکسیژن بخرید، ظرف ماهی را بزرگ کنید و حتما از آکواریوم استفاده کنید. اگر دسترسی به آکواریوم ندارید موقتا آنها را در ظرف های بزرگ پلاستیکی که در هر خانه ای وجود داشته و اندازه و دهانه گشادی دارند بریزید. البته مراقب پریدن ماهی در چنین ظرفهایی نیز باشید و مانعی بر قسمت بالای ظرف بگذارید.

همچنین گذاشتن ماهی در محیط و دمای خنک به افزایش اکسیژن آب و حل مشکل کمبود اکسیژن کمک می کند. ماهی هنگام آمدن به سطح آب به دلیل کم شدن اکسیژن محلول در آب در حال گرفتن اکسیژن از بیرون است و عاجزانه استمداد کمک می کند.

پمپ هوای اکسیژن ضروری است

نداشتن پمپ اکسیژن برای هوادهی به آب موجب مرگ ماهی ها و آمدن به سطح آب می شود. خریداری پمپ اکسیژن که در آکواریوم فروش ها موجود بوده می تواند مشکل را برطرف کند. اگر امکان خریداری پمپ اکسیژن ندارید ظرف نگهداری ماهی را حتما بزرگ و البته شیشه ای به مانند آکواریوم انتخاب کنید و آب را نیز به موقع عوض کنید.

هر زمان مشاهده کردید ماهی به بالای سطح آب می آید اقدام به تعویض آب یا بزرگتر کردن ظرف کنید. هر چند با خریداری پمپ اکسیژن که با قیمت کمی در آکواریوم فروش ها موجود است می توانید از ریشه مشکل را حل کنید.

کوچک بودن ظرف نگهداری ماهی، که دهانه باز و بزرگ نداشته باشد نیز به کمبود اکسیژن ماهی و نفس کشیدن مرتب در بالای آب باعث می شود. به هیچ عنوان ظرف کوچک برای ماهیها نخرید. همچنین از ظروف با دهانه گشاد بهره ببرید.

هنگام تعویض آب چند ساعت آب سالم را در ظرف جداگانه نگهدارید تا کلر آن از بین رفته و هم دما با آب قبلی شود.

دمای هوای گرم نیز باعث کاهش اکسیژن می شود و بهتر است در جای خنک ماهیها نگهداری شوند.

لزوم استفاده از ظرف شیشه ای مانند آکواریوم 

تنگ یا ظرفی که ماهی قرمز را نگهداری می کنید بهتر است شیشه ای باشد. تنگ های کوچک موجود در بازار مکانی برای شکنجه ماهی ها هستند. ترجیحا بهترین محل برای نگهداری ماهی قرمز آکواریوم می باشد که باعث جنب و جوش و عدم احساس خفگی و کوچکی و محبوس بودن در آن به دلیل دیدن خود و انعکاس نور و جلوه های محیط می کند.

اگر ظرفی که ماهی نگهداری می کنید شیشه ای نباشد ممکن است به نخوردن غذا و عدم تحرک کافی و خوب و در نهایت کاهش کیفیت زندگی و عمر ماهی ختم شود.

غذا دادن به ماهی فراموش نشود

هیچ موجود زنده ای را در کل جهان بدون این که غذا نخورد نمی توانید پیدا کنید. بدون غذا خوردن ماهی به شدت دچار ضعف شده، زندگی همراه با عذابی را تجربه کرده و این خرافات که ماهی بدون غذا خوردن می تواند سال ها زنده بماند را به دور بیاندازید.

روزانه حداقل یک بار غذا دادن به ماهی که نهایتا در 3 الی 4 دقیقه غذا را بخورند فراموش نکنید. اگر غذای ماهی که در آکواریوم فروش ها موجود است نداشتید از خرده نان نیز به مقدار کم می توانید استفاده کنید. غذای مانده را در صورت خرده نشدن بردارید تا به کثیفی آب منجر نشود. البته خرده نان غذای موقتی بوده و برای بلندمدت توصیه نمی شود.

از ضربه زدن ناگهانی به ماهی و همچنین اسباب بازی کردن آن برای کودکان بپرهیزید.

خدای ما و حیوانات یکی هست و آنها نیز زندگی را دوست دارند.

ماهی اسباب بازی و وسیله سرگرمی نیست

ماهی ها وسیله سرگرمی کودکان نیستند. آنان نیز دارای احساس بوده و درد و رنج و لذت زندگی را خیلی خوب می فهمند.

سال جدید را با کشتن ماهیها شروع نکنیم و با سهل نگاری خود در شروع سال نفرین جانداران را به جان خود و خانواده خود نخریم.

ماهی های قرمز توانایی عمر بیش از 20 سال را دارند. با رعایت این نکات ساده می توانید زندگی خوب را به جاندارانی که حق زندگی دارند ببخشید.

هر آنچه برای خودمان دوست داریم برای حیوانات زبان بسته نیز دوست بداریم. یا مسئولیت قبول نکنیم یا اگر کردیم و آنها را خریداری کردیم در قبال جان جانداران بی تفاوتی پیشه نکنیم و با روزانه یکی دو دقیقه وقت گذاشتن می توان زندگی خوبی به ماهیهای گلی ببخشیم.

ضمنا ماهی قرمز بومی ایران نبوده و در طبیعت رها نکنید و با فراهم کردن زندگی ماهی ها در آکواریوم می توانید زندگی خوبی را برای این جانداران زبان بسته فراهم کرده و پناهشان دهید.

ماهی قرمز

اینفوگرافی نگهداری صحیح از ماهی های قرمز

ماهی

توضیحات اصولی نگهداری ماهی گلی

ماهی قرمز نوروز

روش نگهداری صحیح از ماهی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sara
Sara
1 ماه قبل

من دوتا ماهی هام تو تنگ آب هستن اخه چجوری پمپ اکسیژن بزارم؟
راه حل دیگه ای نیست؟
مدام ابشونو عوض میکنم اما بازم هی میان بالا نفس میکشن تو رو خدا یه راه بدین بهم

trackback
ظرف مناسب نگهداری ماهی قرمز چگونه باید باشد | مارال نیوز
1 ماه قبل

[…] x […]