کد خبر : 32480
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷

در قبال حیوانات مسئولانه رفتار کنیم؛

ظرف مناسب نگهداری ماهی قرمز چگونه باید باشد

ظرف مناسب نگهداری ماهی قرمز چگونه باید باشد
چرا نباید از تنگ و ظرف کوچک برای ماهی استفاده کرد؟ ظرفهای کوچک شکنجه گاه ماهیان قرمز هستند.؛

به گزارش مارال نیوز، متاسفانه در سطح بازار حین خرید ماهی قرمز عید مشاهده می شود که فروش تنگ مرسوم شده و خریداران نیز بدون توجه به اصول اخلاقی، با خریداری تنگ و ظرف کوچک شرایط ناراحت کننده ای را برای ادامه زندگی ماهی عید فراهم کرده و چه بسا باعث دق کردن و مرگ ماهی نیز می شوند.

این کاسه های شیشه ای یا تنگ ها منظره غم انگیزی را پدیدار می سازند که با نگاه کردن به حرکات و چشمان ماهی ها نیز می توان به زندگی زجرآور آنها در چنین شرایطی پی برد.

تنگ های کوچک شاید از نظر زیبایی بصری جذاب بیایند ولی در عمل هیچ گونه کمکی به رفاه و زندگی خوب ماهی نمی کنند. این مکانهای کوچک محل مناسب زندگی هیچ موجود زنده ای نیستند.

انسان های آگاه و باوجدان حتی برای یک لحظه اجازه زندگی ماهی قرمز در این تنگ های کوچک مرسوم در بازار را نخواهد داد و به جای ان از آکواریوم یا سایر ظروف بزرگ بهره می برند.

از تنگ های شیشه ای به عنوان گلدان استفاده کنید

شاید مفیدترین کارایی که از چنین تنگ هایی می توان داشت کاشتن گل و گیاه در آن است. کاشت گیاه بهترین کاری است که می توان در داخل این ظرف ها انجام داد و برای ماهی قرمز نیز آکواریوم به همراه پمپ اکسیژن خریداری نمود.

کاشتن به جای کشتن؛ رسم ارزنده فرهنگ باستانی ایرانی که در فرهنگ نیاکانمان نیز جای دارد. به جای آن که ماهیها را در ظرف های کوچک تنگ زندانی کرده و باعث مرگشان شوید، آنها را در ظرف آکواریومی بزرگی قرار دهید و از این تنگها نیز به عنوان گلدان بهره ببرید.

اگر ماهی به بالای سطح آب آمد سریع دست به کار شوید

تنگهای موجود در بازار عموما بین 5 تا 13 لیتر آب را در خود جای می دهند و در چنین حجم کم آب چرخه اکسیژن محلول در آب دچار مشکل شده و همچنین سیکل آب به خوبی طی نشده و از نظر شرایط فیزیکی و زیستی برای ماهی مناسب نیست.

در چنین ظرفهایی مشاهده می شود که ماهی قرمز به سطح بالای آب آمده و در بالاترین سطح آب شروع به هواگرفتن و درست نمودن حباب می کند و این به دلیل نبود اکسیژن محلول در آب است. با بالا آمدن مرتب ماهی قرمز به سطح بالای آب یعنی ماهی شما فاصله چندانی با مرگ ندارد و در عذاب آورترین شکل در حال نفس کشیدن است.

در چنین شرایطی زود دست به کار شوید و سریعا ظرف ماهی را بزرگ کرده و ماهی را داخل آکواریوم بزرگ یا موقتا سطل های بزرگ پلاستیکی موجود در آشپزخانه ها بعد از هم دما کردن آب و از بین رفتن کلر آب بریزید. بردن ماهی به مکانی خنک و همچنین استفاده از پمپ اکسیژن که در آکواریوم فروش ها به قیمتی ارزان موجود است از دیگر راه های برطرف کننده مشکل تنفس ماهی در بالای سطح آب خواهد بود.

بهترین کار خریداری آکواریوم های مرسوم در بازار که گنجایش 45 لیتر آب یا بیشتر را داشته باشد بوده و خریداری پمپ اکسیژن برای جبران کمبود اکسیژن اقدامی مثبت و واجب تلقی می شود تا ماهی در نفس گیری دچار مشکل نشده و به سطح بالای آب نیاید. در دماهای سرد و خنک نیز اکسیژن آب افزایش پیدا می کند.

روزانه یک یا دو وعده غذا به ماهی قرمز بدهید

غذا دادن به ماهی قرمز را هم نبایستی تحت هیچ شرایطی فراموش کرد. غذای آماده در آکواریوم فروش ها موجود است. در صورت عدم دسترسی به آن، موقتا از دادن خرده نان بسیار ریز لواش به شکلی که در عرض 3 تا 4 دقیقه خرده ریز نان را بخورند فراموش نکنید. اضافه مانده های نان را از ظرف ماهی خارج کنید.

هیچ موجود زنده ای بدون غذاخوردن دوام نمی آورد. شرط بقا خوردن غذاست. با توجه نکردن به دادن غذا به ماهی، ضمن فراهم کردن زندگی سخت به جانداری که مسئولیت حیاتش در دست شماست، ماهی تدریجا ضعیف شده و خواهد مرد.

انسان و هر حیوانی بدون خوردن غذا می تواند هفته ها زنده بماند ولی این زنده بودن با زجر و عذاب فراوان و مرگ تدریجی همراه می شود و در چنین شرایطی ماهی را نیز به حال و روز دردناکی می اندازیم.

مسئولیت جان جانداری با نگهدارنده آن است. انسانهای باوجدان خودبین و خودپسند نیستند و به مخلوقات خداوند با چشم دکور و وسیله سرگرمی نگاه نمی کنند و می دانند آنها هم جان داشته و دعا و آه و نفرینشان اثرپذیر است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها