کد خبر : 32204
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹

معرفی روش کاربردی؛

راه جلوگیری از خورده شدن بچه ماهی گوپی و مولی توسط والدین

راه جلوگیری از خورده شدن بچه ماهی گوپی و مولی توسط والدین
روش جلوگیری از خورده شدن بچه ماهی توسط والدینشان. چگونه مانع خورده شدن بچه ماهیهایی همچون گوپی و مولی و دم شمشیری و ... شویم؟؛

چگونه می توان مانع از خورده شدن بچه ماهی گوپی، مولی یا سایر ماهیان ریز توسط ماهی مادر و دیگر ماهیها شد؟

بسیار اتفاق افتاده که هنگام زایمان و زنده زایی بچه ماهی، بلافاصله در کسری از ثانیه بچه ماهی توسط ماهیان درشت تر که چه بسا ماهی مادر نیز باشد، خورده شوند. در ماهی های زنده زا همچون گوپی و مولی این اتفاق همیشه می افتد.

برای جلوگیری از خورده شدن بچه ماهی های آکواریومی، بهترین راه نه استفاده از پرورشگاه و زایشگاه تجاری موجود در بازار است و نه جدا کردن ماهی های مولد، بلکه بهترین کار شلوغ کردن آکواریوم با استفاده از گیاهان مصنوعی و همچنین ریختن سنگهای درشت و کوچک در کف آکواریوم است.

استفاده از مخزن زایشگاه ماهی هیچ گاه به اندازه این روشی که در زیر گفته می شود نمی تواند پاسخگو باشد. چرا که در مخزن پرورشگاه به ماهی مولد استرس وارد می شود و این فرایند زایمان آنها را بد و طولانی می کند، هم اینکه تشخیص دقیق این که چه زمانی ماهی زایمان می کند نیز دشوار است. علاوه بر این بسیاری از بچه ماهی ها نیز در محیط کوچک زایشگاه  توسط مادرشان خورده می شوند چون ممکن است بچه ماهی ها به سمت بالا شنا کرده و به محفظه درنظر گرفته شده نروند.

معرفی بهترین روش برای زنده ماندن بچه گوپی و مولی و …

شلوغ کردن آکواریوم با گیاه مصنوعی، ریختن سنگ در زیر آکواریوم با ترکیبی از سنگهای ریز و درشت دارای بیشترین میزان بازدهی است. با این کار درصد بسیار بالایی از بچه ماهی ها زنده خواهند ماند. در چنین شرایطی بچه ماهی ها به راحتی قادر خواهند بود تا از خود مراقبت کرده و استتار کافی را داشته باشند. شما با انجام این روش زیر حق زندگی را به این جانداران زیبای خداوند داده و مانع از مرگ سریعشان می شوید.

ماهیان از جاهای شلوغ خوششان می آید. در شرایطی که آکواریوم را شلوع کنید جفت گیری و زندگی با آرامش و بدون استرسی را برایشان فراهم می آورید.

چنانچه بتوانید مطابق عکس زیر آکواریوم را شلوع کنید و در آن ماهی های مولد اعم از ماهیان نر و ماده را بریزید نگرانی شما از خورده شدن بچه ها به کمترین حد خواهد رسید.

آکواریوم زنده ماندن بچه ماهی

عکسی از آکواریوم شلوغ شده با سنگ و گیاه های مصنوعی برای خورده نشدن بچه ماهیها

بعد از فراهم آوردن چنین شرایطی طبیعتا تا یک هفته نباید اقدام به سیفون و تعویض آب نمایید. در هر هفته یا نهایتا ده روز یکبار، ابتدا گیاهان مصنوعی را از آکواریوم بردارید سپس بلافاصله ماهی های مولد را برای چند دقیقه کوتاه در داخل یک تانک یا ظرف دیگر بریزید و شروع به گرفتن بچه ماهی ها با توری کنید.

سپس تعویض آب آکواریومی که برای مولدها درنظر گرفتید را انجام دهید. بهتر است این عمل با پمپ دستی «شیلنگهایی که دارای پمپ دستی هستند و با آن می توان از کف آکواریوم مدفوع و آشغالهای موجود را جمع کرد» انجام دهید. در ادامه با جای گذاری مجدد گیاهان مصنوعی و شلوع کردن آکواریوم به مانند قبل، ماهیان مولد را مجددا در آکواریوم بریزید. تکرار این کار را موکول کنید به یک هفته تا ده روز آینده.

سپس بچه ماهی ها را به یک آکواریوم دیگر که در آن هیچ ماهی بزرگی نیست و فقط آن را برای بچه ماهی ها در نظر گرفته اید انتقال داده و با غذاهای پودری ریز آنها را تغذیه دهید. ظرف بچه ماهیها نیز حتما باید دارای بخاری و پمپ اکسیژن ساز باشد.

بچه های ماهی

برخی مواقع مشاهده می شود که بچه ماهیها را داخل یک پیاله، تنگ یا ظروف کوچک می ریزند. در چنین شرایطی که محیط زندگی بچه ماهیها کوچک بوده و نشانی از بخاری و ثبات دما و همچنین پمپ اکسیژن نیست، درصد مرگ و میر بالا می رود. بدون پمپ اکسیژن و دمای ثابت 26 درجه نمی توان انتظار بزرگ شدن سریع و خوب بچه ماهیها را داشت.

یک نکته: در کف آکواریوم ماهیان مولد علاوه بر ریختن سنگ، می توانید از چنین گیاهان مصنوعی که در کف آکواریوم گذاشته می شوند استفاده کنید تا شرایط بهتری برای استتار بچه ماهیها و زنده ماندنشان فراهم کنید.

کف آکواریوم

ماهی های گوپی ماده مرتب زایمان می کنند. طول دوره بارداری در آنها در صورت وجود ماهیهای نر در کنارشان حدود 25 روز است. «نسبت یک نر به 3 یا 4 ماده می تواند کفایت کند»

دمای ماهیهای مولد گوپی 28 درجه، بچه ماهیها کمی کمتر

بالا بردن دمای آکواریومی که در آن ماهیهای مولد را ریخته اید «گذاشتن دما روی 28 درجه در آکواریوم ماهی های بالغ نر و ماده گوپی» می تواند به تسریع زایمان و همچنین به دنیا آوردن راحتتر بچه ماهیها کمک کند. البته دمای آب را در آکواریوم بچه ماهیها کمی کمتر و روی 26 درجه تنظیم کنید. همچنین از پمپ هواهای دارای فیلتر چه در آکواریوم مولدها و چه در آکواریومی که در آن بچه ماهیها را ریخته اید استفاده نکنید تا باعث کشاندن بچه ماهی ها به سمت خودش و گیر افتادن آنها در فیلتر نشده و جریان محکم آب نیز ایجاد نکند.

فراموش نکنید اگر مسئولیت هر جاندار و موجود زنده را قبول کردید، نسبت به حفظ جان و آرامش و زندگی خوب ماهیان آکواریومی مسئولانه برخورد کنید. ماهی آکواریوم دکور منزل یا وسیله اسباب بازی نیست، بلکه آنها هم جان دارند و صاحب آکواریوم بایستی نسبت به حفظ جان این مخلوقات زبان بسته و  فراهم آوردن زندگی مطلوب برایشان اعم از دادن غذای مناسب و مرتب، «روزانه حداقل دو وعده» و تعویض به موقع آب و جلوگیری از وارد آمدن استرس مسئولانه عمل نماید.

استفاده از غذای آرتمیا برای ماهی آکواریوم ممنوع

برای تغذیه بچه ماهی ها نیز هرگز استفاده از تخم آرتمیا یا هچ کردن آن توصیه نمی شود. قرار نیست که برای کمک به حفظ جان یک جاندار، جان جاندار دیگری را بگیریم.

علاوه بر این موضوع مهمی که هرگز فروشندگان آکواریوم به شما نمی گویند این است که آرتمیا اکثرا انتقال دهنده انواع بیماری نیز به تانک شما است. همچنین پوست آنها و هچ نشدن برخی از آرتمیاها باعث مشکلات گوارشی و مرگ ماهیان می شود.

به جای آرتیما توصیه می شود از انواع غذاهای بسیار ریز پودری موجود در آکواریوم فروش ها چه برای ماهیان مولد و چه بچه ماهیها استفاده کنید. در غذاها نیز تنوع بدهید و تنها از یک نوع غذای شرکتی برای بچه ماهیها استفاده نکنید.

اگر سرعت رشد بچه ماهی ها کم است، چه کنیم؟؟ در این صورت حتما از آکواریوم بزرگتر استفاده کنید. از ثبات دمای آکواریوم و بخاری سالم مطمئن شوید. روزانه دادن دو یا سه وعده غذا به میزان کافی را فراموش نکنید. تمیزی آب و تعویض آن نقش مهمی در جلوگیری از دم خوره و همچنین رشد سریع ماهیها دارد.

آکواریوم بچه ماهیها به هر اندازه بزرگتر باشد، سرعت رشدشان بالاتر خواهد رفت. معمولا بچه ماهی های گوپی در صورت قرار دادن آکواریوم بزرگ و توجه به تمیزی آب بین 3 تا 6 ماه بالغ شده و به مانند والدینشان می شوند. هنگام سیفون آب نیز حداکثر تا 40 درصد از آب آکواریوم را تعویض کنید.

فراموش نکنید حیوانات نیز حق زندگی داشته و نباید به دید تجاری یا وسیله سرگرمی به آنها نگاه کرد.

اگر مسئولیت نگهداری ماهی های آکواریومی را بر گردن گرفتید، نسبت به فراهم آوردن شرایط مطلوب برای زندگی و زنده ماندنشان باید تمام تلاشتان را به کار بندید.

آه و نفرین حیوانات اثرپذیر است و آنها نیز به مانند انسانها خدایی داشته و معنای لذت و درد و رنج را می فهمند. خوش به حال انسانی که انسانیت خود را به همه موجودات زنده نشان می دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها