کد خبر : 1161
تاریخ انتشار : جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱

ماهیگیران و صیادان دریای خزر عامل تهدید نسل فک های خزری

ماهیگیران و صیادان دریای خزر عامل تهدید نسل فک های خزری

صیادان و تورهای ماهیگیری از مهمترین عوامل کاهش و انقراض نسل سگ آبی یا فک های خزری محسوب می شوند. فک خزر که از گونه های حفاظت شده محسوب می شود متاسفانه روز به روز در حال کاهش جمعیت است. در سال گذشته به صورت متوسط هر 15 روز یکبار لاشه یک فک خزری در

صیادان و تورهای ماهیگیری از مهمترین عوامل کاهش و انقراض نسل سگ آبی یا فک های خزری محسوب می شوند. فک خزر که از گونه های حفاظت شده محسوب می شود متاسفانه روز به روز در حال کاهش جمعیت است.

در سال گذشته به صورت متوسط هر 15 روز یکبار لاشه یک فک خزری در ایران پیدا شد. عمده دلیل علت تلف شدن فکهای خزری را می توان به تورهای صیادان و برخورد فیزیکی سگ های آبی به تور و آسیب دیدگیشان نام برد. عاملی که به مرگ دردناک و همراه با رنج این گونه ها منجر می شود.

آسیب دیدگی سگ های آبی یا فک های خزری در بسیاری از مواقع تا حدی افزایش پیدا میکند که حیوان بعد از چند دقیقه جانش را از دست می دهد و لاشه آن را موجها به ساحل می آورند.

روز گذشته نیز یک لاشه سگ آبی خزری یا فک خزری در ساحل گمیشان پیدا شد که عکسش را در تصویر شاخص بالا مشاهده کردید.

راه مهم کنترل و افزایش جمعیت فک های خزری برخورد جدی با صیادان دریای خزر که به صورت علنی و حتی در فصول تخم ریزی ماهیها نیز با وقاحت تمام و بدون توجه به جان جانداران به کار صیادی خود ادامه می دهند؛ می باشد.

برخورد سختگیرانه و جدی محیط بانان و یگانهای حفاظت محیط زیست با صیادان و برخورد قضایی با آنها که خوشبختانه در برخی از شهرها نیز با جدیت و به خوبی این کار در حال انجام است می تواند به افزایش و حفظ جمعیت فک ها کمک کند. انجام کارهای فرهنگی و یادآوری این موضوع به صیادان نیز که حیوانات هم حق زندگی دارند و نباید به سادگی از حقشان عبور کرد نیز از دیگر ملزومات است.

همچنین حمایتهای بین المللی از فک ها با عقد تفاهم نامه و قراردادهایی بین کشورهایی مثل ایران، قزاقستان و روسیه می تواند راهگشا شود.

فک خزری یا سگ آبی خزر تنها در دریای خزر و رودخانه های منتهی به این دریا زندگی می کند و چنانچه نسل این گونه به هر دلیلی در این منطقه از بین برود، به صورت کامل باید با فکهای خزری خداحافظی کنیم چرا که نمونه های آن در دیگر مناطق وجود ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
ظرف و تنگ ماهی کوچک ممنوع/ بلای ظروف کوچک برای ماهیها | مارال نیوز
1 سال قبل

[…] مسئولیت نگهداری ماهی را قبول می کنند، […]