کد خبر : 2949
تاریخ انتشار : جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

تفاوت خربزه جانا با سایر ملون ها و خواص آن

تفاوت خربزه جانا با سایر ملون ها و خواص آن

خربزه جانا یا «جانان» چیست و چه تفاوت هایی با ملون و دیگر خربزه ها و طالبی ها دارد و اینکه آیا جانا نسبت به سایر خربزه ها خواص بیشتری دارد؟ در مارال نیوز به بررسی خربزه جانان و تفاوت آن با سایر ملون ها می پردازیم. در برداشت این مطالب از رفرنسها و منابع

خربزه جانا یا «جانان» چیست و چه تفاوت هایی با ملون و دیگر خربزه ها و طالبی ها دارد و اینکه آیا جانا نسبت به سایر خربزه ها خواص بیشتری دارد؟

در مارال نیوز به بررسی خربزه جانان و تفاوت آن با سایر ملون ها می پردازیم. در برداشت این مطالب از رفرنسها و منابع مختلف مثل سایت نم نمک و همچنین دیدگاه متخصصان کشاورزی و سایر منابع کمک گرفته شده است.

اگر گذرتان به بازار میوه فروشها افتاده باشد یا در کنار وانتی های میوه فروش حتما نام خربزه جانا را شنیده یا دیده اید.

طالبی جانان

خربزه شیرین جانان و تفاوت با ملون

نام جالبی که روی خربزه ها با اسم جانا گذاشته اند، با طعم شیرین و خاص آن نیز همراه است و به نظر می رسد که واقعا تفاوتهای زیادی بین جانا با ملون و خربزه مشهد و طالبی و گرمک وجود دارد.

خربزه جانا که به نظر می رسد در بعضی مواقع قیمت بیشتری نیز نسبت به سایر ملون ها و خربزه ها دارد، طعمی شیرین تر نیز نسبت به دیگر خانواده های خود دارد.

خربزه جانا چیست

از مشخصه های اصلی خربزه جانا، کشیده بودن آن و همچنین داشتن حط های صاف است. این خربزه سفت تر بوده، زودرس بوده و همچنین ماندگاری بیشتری نسبت به سایر میوه ها دارد و این مهم باعث بالا رفتن محبوبیت کاشت آن میان باغداران گردیده است.

خواص و تفاوتهای ملون جانا

خربزه جانا و خواص آن

همچنین متخصصان کشاورزی نیز گفته اند که بوته های خربزه جانا می توانند تا 5 خربزه را نیز بر روی خود نگهداری کنند و این باعث صرفه اقتصادی بیشتر کاشت این محصول می شود. شکل و شمایل خاص خربزه جانا منجر شده تا این محصول از قیمت بیشتری نیز نسبت به سایر ملون ها و خربزه ها مثل خربزه مشهد برخوردار شود.

ملون جانا شباهتهای زیادی به میوه طالبی نیز دارد. هر چند که جانان از خانواده خربزه ها نیز می باشد، داشتن پوستهای راه راه و زرد کم رنگ که به سبزی نیز می زند، باعث وجود این شباهتها شده است.

اگر جانا را خورده باشید متوجه آب دار بودن آن نسبت به سایر ملون ها و خربزه ها خواهید شد.

چنین مشخصاتی از خربزه جانا باعث می شود تا از آن برای تهیه کردن دسر نیز استفاده شود.

متخصصان کشاورزی می گویند، کاشت خربزه جانا نیازمند قرار داشتن در محلی با نور و گرمای بسیار زیاد است و چنانچه در مناطقی که ابری بوده و باران زیاد می بارد، کاشته شود به مزه بد میوه و همچنین کیفیت نه چندان خوب ملون جانا خواهد انجامید.

ملون جانا چه خواصی دارد

به دلیل بالا بودن میزان بتاکاروتن موجود در جانا، این ماده غذایی دارای مقادیر زیادی از ویتامین آ خواهد بود که منجر به بهتر کردن عملکرد چشم های ما خواهد شد. مخصوصا اگر در محیط های کم نور قرار گرفته باشیم.

همچنین خربزه جانا می تواند به دلیل داشتن سیترولین  و آرژینین به بالا رفتن جریان خون ارگان جنسی نیز کمک شایانی می کند و می تواند به عنوان محرک قوی برای بالا بردن جریان خون در عروق کمک نماید و به رفع مشکل اختلال نعوظ و برطرف سازی ناتوانی های مشابه جنسی بیانجامد.

ملون جانا در بهبود عملکرد دستگاه گوارش، مقابله با پیری و داشتن عمر بالاتر به دلیل داشتن مقادیر زیادی از ویتامین ها، پیشگیری از بروز دیابت، جلوگیری از امراض مختلف مانند سرطان به دلیل داشتن کاروتنوئید، جلوگیری از پیری به دلیل داشتن کلاژن زیاد و پیشگیری از حملات قلبی و تنظیم فشار خون می تواند موثر باشد.

چه زمانی جانان بخوریم

توصیه شده ملون جانا را قبل از خوردن غذا مصرف نماییم تا به مانند سایر میوه ها به جذب بیشتر مواد مغذی بدن انسان بیانجامد. همچنین مصرف ملون جانا بعد از خوردن غذا ممکن است به سوء هاضمه و مشکلات گوارشی بیانجامد.

زیاده روی در مصرف ملون جانا به مانند سایر میوه های هم خانواده خود مانند گرمک و طالبی می تواند به ورم روده، مشکلات گوارشی بیانجامد و همچنین برای دیابتی ها ضرر داشته و به نفخ معده نیز می انجامد.

همچنین لازم است ملون جانا را کامل بشوریم تا از مسمویت غذایی و مواد مضری که بر روی پوست آن وجود دارد، جلوگیری به عمل آید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها