کد خبر : 1907
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

آیا خرس های قهوه ای برای انسان خطرناک هستند

آیا خرس های قهوه ای برای انسان خطرناک هستند

آیا خرس های قهوه ای برای انسان خطرناک هستند، هنگام دیدن خرس قهره ای در طبیعت و جنگل و کوه چه کنیم. آشنایی با خرس های قهوه ای سیاه در ایران. خرس های قهوه ای جزو حیوانات بی آزار و ترسویی هستند که ندرتا و در شرایط خاص که مورد آزار اذیت قرار گرفته یا

آیا خرس های قهوه ای برای انسان خطرناک هستند، هنگام دیدن خرس قهره ای در طبیعت و جنگل و کوه چه کنیم. آشنایی با خرس های قهوه ای سیاه در ایران.

خرس های قهوه ای جزو حیوانات بی آزار و ترسویی هستند که ندرتا و در شرایط خاص که مورد آزار اذیت قرار گرفته یا توسط انسانها تهدید می شوند اقدام به حمله می کنند.

در اغلب موارد خرسهای قهوه ای با باز گذاشتن مسیر و ایجاد سر و صدا، از محل متواری می شوند و چنانچه آزار و اذیت یا نزدیک شدن به قلمرو آنها توسط انسان انجام نشود؛ در اغلب مواقع فرار را ترجیح می دهند. در هنگام مشاهده حیوانات وحشی نباید کاری کرد که آنها تحریک شوند و باید با آرامش از آنها فاصله بگیریم. اقدام به دویدن در مقابلشان نکنیم و به سمت خرس حرکت نکنیم تا تحریک نشوند. اگر تعدادتان نیز بالاست از هم فاصله نگیرید.

اخیرا نیز یک فیلم و کلیپی در فضای مجازی در حال وایرال شدن در یکی از جنگل های شمال کشور است که جنگلبانی با آرامش در حالی که مشغول فیلمبرداری از جنگل بود، به صورت تصادفی مشاهده کرد که یک قلاده خرس بالغ در حال نزدیک شدن به او می باشد. در آن حین خرس قهوه ای به محض دیدن جنگلبان سریع و بدون تعلل به پشتش هم نگاه نکرده و از محل فرار می کند. البته مواردی از حمله خرسها به انسان نیز گزارش شده اما این اتفاقات بیشتر دارای عامل بیرونی بودند.

با این وجود تحت هیچ شرایطی نباید به خرس ها و دیگر جانداران حیات وحش نزدیک شد چرا که آنها در صحنه های مختلف ممکن است رفتارهای متفاوتی را نیز از خود به نمایش بگذارند. حیات وحش به قلمرو و بچه های خودشان بسیار حساسند و در مقابل آن با هیچ جنبنده ای شوخی ندارند و ممکن است اتفاقات تلخی را برای انسانها رقم بزنند.

حملات خرس به انسان که منجر به مرگ انسانها یا مصدومیت شدید شده نیز کم نبوده که از آن جمله می توان به مرگ 4 نفر در چهارمحال وبختیاری در پی حملات خرس در سال 97 اشاره کرد.

اما اصل موضوع چیست:

سیاره زمین تنها متعلق به انسانها نبوده و مالک شش دانگ زمین انسانها نیستند. حیوانات هم جزوی از کره زمین بوده و حق زندگی دارند و نباید خودخواهانه در مقابل حیوانات ظاهر شده و همه چیز را برای خودمان بخواهیم.

بنابراین چه در مقابل خرسهای قهوه ای و چه در مقابل سایر حیات وحش از گرگ و سیاهگوش و شغال و خوک گرفته تا …. باید تعامل صحیح با آنها را یاد بگیریم و به حق زندگی آزادانه حیات وحش احترام بگذاریم. اجداد ما نیز از سالیان دور رفتارشان را با طبیعت به گونه ای تنظیم کرده بودند که این تعامل به تقابل خصمانه تبدیل نشود.

حال اگر به هر دلیلی شاهد حمله این حیوانات وحشی به انسان یا دام و … بودیم نباید با چشم انتقام به حیوانات وحشی نگاه کرده و درصدد کشتار آنها برآییم؛ چرا که این حیوانات وحشی بر اساس غریزه خودشان عمل کرده اند اما انسان که لقب اشرف مخلوقات داشته و زیبنده به صفات اخلاقی و روحیه بخشندگی است، نباید رفتار متقابلی را از خود در مقابل حیوانات زبان بسته نشان دهد.

جان حیوانات نیز شیرین بوده و چنانچه اقدام به خون و خونریزی و آزار و اذیت حیوانات اهلی و وحشی کنیم؛ تقاص بدرفتاری و کشتار حیوانات را در خود و خانواده هایمان خواهیم داد.

آه و نفرین حیوانات به شدت اثرپذیر است. چرا که خدا نمی گذارد خون یک بیگناه، چه انسان و چه حیوان؛ نشنیده و بی اثر گذاشته شود. 

انسانهای مهربان مهربانیهای خود را از هیچ جاندار زنده ای دریغ نخواهند کرد چرا که انسانیت مرز نمی شناسد.

جان شیرین خوش است و به حق حیات و حق آزادی حیوانات احترام بگذاریم.

اخیرا نیز متاسفانه یک لاشه یک خرس قهره ای که نابالغ نیز بود در یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری «کوهرنگ» کشف شد.

مدیرکل محیط زیست این استان اعلام کرده بررسی ها در دست اقدام بوده تا علت دقیق مرگ این خرس مشخص شود.

به گفته وی چنانچه بررسی های دامپزشکان تایید کند که مرگ خرس نابالغ بر اثر عوامل انسانی است، از طریق مراجع قضایی موضوع را پیگیری کرده و با عاملان آن برخورد خواهیم کرد.

شکارچیان و افراد بی رحم و سنگدل با طبیعت و حیوانات، در همین دنیا تقاص کار خودشان را خواهند دید. به امید اینکه همگان دارای وجدان سبز و انسانیت بوده و شمار شکارچیان توبه کرده بیشتر از همیشه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها