کد خبر : 20989
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

روش جفت انداختن کبوتر و جوجه کشی اصولی

روش جفت انداختن کبوتر و جوجه کشی اصولی
کبوترها نیز جان داشته و حق زندگی دارند. اگر سرپرستی حیوانی را قبول کردید، مسئول آن شما هستید و بایستی به مانند عضوی از خانواده خودتان در نگهداری و توجه به آزادی و زندگی خوبشان غفلت نکنید.؛

چگونه دو کبوتر را با هم جفت کنیم. در این پست روش جوجه کشی و جفت کردن کبوترها و مست نمودن آن و همچنین تعداد تخم های کبوتر و نحوه بزرگ کردن و … را با هم یاد می گیریم. بهترین روش برای جفت انداختن کبوتر و فراهم کردن شرایط جفت گیری کبوترها به شرح زیر خواهد بود.

کبوترها حیوانات بسیار با احساسی هستند و تا آخر عمر با یک جفت زندگی می کنند. البته اگر جفت آنها بمیرد یا به هر دلیلی نباشد، آنها بعد از چند هفته در صورت فراهم شدن شرایط جفت دیگری انتخاب می کنند. در این شرایط آنها در روزها و هفته های ابتدایی نبودن جفت خود شدیدا بیقراری کرده و روزهای سختی را در نبود جفتشان سپری می کنند. به راحتی روی احساس آنها پا نگذاشته و اگر کبوتر جفت شده ای دارید هرگز آنها را از هم جدا نکنید. اگر قصد فروش کبوترها را نیز گرفتند جفت ها را با یکدیگر به فروش رسانده و به خریدار نیز اصول اخلاقی را تاکید کنید که آنها را از هم جدا نکنند.

برای جفت گیری کبوتر ابتدا باید از بلوغ کبوتر خود و همچنین جنس مخالف بودنشان مطمئن شوید. در کبوترها نرها زودتر از ماده ها به سن بلوغ می رسند. سن بلوغ نیز در حدود 4 ماهگی است و برای ماده ها ممکن است به 6 ماه یا بیشتر نیز بکشد. دادن دانه های مقوی و تنوع در جیره غذایی به مانند گاودانه یا کرسنه، دان سیاه یا قره ماش، ارزن و ذرت در کنار گندم که باید اغلب در جیره غذاییشان باشد می تواند به داشتن آمادگی بدنی مناسب، رشد خوب و سریع و در نهایت مست شدن و جفت گیری کبوتر کمک کند.

اغلب کبوترهایی که اقدام به جفت گیری و تخم گذاری نمی کنند مشکل لانه دارند. زمانی که کبوتر به تعداد زیاد نگهداری می کنید باید لانه های زیادی نیز برایشان تعبیه کنید. از سبدهای پلاستیکی میوه می توانید برای درست کردن لانه برایشان استفاده کنید. بهتر است لانه از هر طرف، گوشه های راست و چپ و بالا بسته باشد و تنها از روبرو باز باشد. چنانچه لانه به مقدار زیاد متناسب با تعداد کبوترها درنظر نگیرید، به درگیری، عدم آرامش و همچنین نزاع بیش از حد آنها منجر می شود. به این خاطر حتما تعداد لانه ها را بیشتر کنید.

جفت انداختن کبوتر

کبوتر نر با آواز خاص در کنار کبوتر ماده که می خواهد اقدام به جفت گیری کند اقدام به خودنمایی می کند. معمولا نیز ماده ها در روزها یا ساعات ابتدایی ناز کرده و از نر فرار می کنند. چنانچه علاقه مندی نر به کبوتر ماده را مشاهده کردید برای جفت گیری سریع و اطمینان از آن، در روز اول کبوتر نر و ماده را هنگام عصر داخل لانه ای بگذارید و جلوی لانه را نیز ببندید تا کبوترها از داخل لانه نتوانند بیرون بیایند و تا صبح در کنار هم به دور از سایر کبوترها باشند. برخی از افراد اعتقاد دارند که باید به مدت یک شبانه روز یعنی 24 ساعت آن کبوترهای جفت در داخل لانه و فضای نیمه تاریک کوچک در کنار هم باشند. البته اگر قصد داشتید یک شبانه روز کبوتر نر و ماده ای که می خواهید جفت کنید را در لانه نیمه تاریک برای جفت کردن بگذارید، یکی دو بار به مدت چند دقیقه آنها را از لانه بیرون بیاورید تا غذا خورده و آبی بنوشند. برخی نیز به نگه داشتن کبوترها از عصر تا حوالی ظهر کفایت می کنند و سپس در لانه را باز می کنند. آنها این کار را برای سه چهار روز تکرار می کنند. قرار دادن کبوترها در لانه نیمه تاریک باعث می شود که کبوتر نر و ماده به بوی هم عادت کرده در فضای کوچک یکدیگر را به خوبی شناخته و روند جفت گیریشان سریعتر طی شود.

نکته مهم دیگر این که وقتی جفت ها را برای جفت شدن انتخاب کردید، هنگام گذاشتن نر و ماده در لانه نیمه تاریک و بستن درب ورودی آن باید دقت کنید که در این حین کبوتر نر برای ماده نیز آوازخوانی یا به عبارتی «وآآق وآآقووو»کند. اگر کبوتر نر نسبت به کبوتر ماده در داخل لانه هم بی اعتنایی کرد و آواز نخواند و تلاش برای جفت گیری نداشت، یعنی یا ماده را نمی پسندد و یا یکی از آنها جوجه یا پیر هستند و باید نسبت به تغییر جفت برایشان اقدام کرد. اگر کبوترهایی که با این روش می خواهید به جفت بیاندازید تا یک هفته واکنش مثبتی به هم نداشته باشند می توانید از جفت شدن آنها قطع امید کنید و به فکر تغییر نر یا ماده باشید. همچنین از بلوغ کبوتر خود و نر و ماده بودن آنها نیز مطمئن شوید تا بیهوده کبوترها را اذیت نکنید.

تنها در روز اول کبوترهایی که می خواهید جفت کنید را در لانه به مدت ساعات بیشتری حدود 15 ساعت می توانید نگهدارید. بعد از آن بیشتر آنها را اذیت نکنید و اگر دیدید که جفت خوردند دیگر این کار را نکنید ولی اگر جفت نخوردند فقط عصرها هنگام خواب تا صبح آنها را داخل لانه بیاندازید و تا صبح در لانه را ببندید. تکرار این کار برای سه یا چهار روز در صورت جفت نخوردن کفایت می کند.

هر زمان هم که جفت شدن آنها و رفتن مرتب نر به لانه و صدا زدن ماده را در طول روز مشاهده کردید یعنی این کبوترها جفت شده اند و شرایط تخم گذاری را دارند. بنابراین دیگر نیازی به تکرار چنین کاری نیست.

به آب و دان کبوترها نیز به خوبی رسیدگی کنید. هنگام تخم گذاری هرگز به تخم ها دست نزنید. کبوترها معمولا بعد از جفت گیری بین 5 تا 14 روز اقدام به گذاشتن اولین تخم می کنند و بعد از یک یا دو روز تخم بعدی را نیز می گذارند. بعد از گذاشتن دومین تخم شروع به خوابیدن روی تخم ها به صورت شبانه روزی می کنند. اغلب ماده ها روی تخم می خوابد و نر نیز در برخی ساعات روز به او کمک می کند.

هرگز به تخم ها دست نزنید و محیط و اطراف لانه کبوتر را خلوت نگه دارید. کبوترها خانواده و لانه خود را دوست دارند. از دست زدن به لانه و شلوغ کردن اطراف آن بپرهیزید تا آنها با آرامش جوجه های خود را بزرگ کنند. برخی کبوترها نیز اگر احساس کنند که بوی انسان از لانه یشان می آید احساس خطر کرده و دیگر روی تخم نمی خوابند یا جوجه ها را بزرگ نمی کنند. بنابراین به لانه و تخم و جوجه ها نیز هرگز دست نزنید. قلب کوچک کبوترها را با وارد کردن استرس به تپش نیاندازیم و آرامش آنها را برهم نزنیم. دستی کردن جوجه ها نیز در آینده شدیدا به ضرر آنها تمام خواهد شد و زمینه راحت گرفته شدن توسط دیگران و یا عمر کمترشان را فراهم می کند. بنابراین کبوترها را هرگز دستی نکنید.

فراموش نکنیم هر حیوانی که نگهداری می کنیم مسئول آن ما هستیم و یا نباید سرپرستی یک حیوانی را قبول کنیم و یا اگر قبول کردیم، بایستی جزوی از خانواده خود دانسته و مسئول جان و آرامش و آزادی و زندگی خوبشان باشیم. به حیوانات با چشم کالا یا وسیله اسباب بازی و سرگرمی نگاه نکنیم و بدانیم آنها هم حق زندگی داشته و جان خود را مانند ما دوست دارند.

از انداختن کبوتر در قفس و جای تنگ به جز دو سه روز اولی که می خواهید آنها را جفت بیاندازید، آن هم با رعایت شرایطی که در بالا گفتیم؛ پرهیز کنیم. حتما هم اطلاع دارید که کبوترها را پرنده فروش ها به قیمت کمی می خرند. همچنین پرنده ها را در شرایط بدی نگهداشته و ممکن است برخی کبوترها را ماهها در همان قفس کوچک با کمترین آب و غذا نگهداری کنند و همیشه در محیط پراسترس سختی زندگی کنند.

انجام یک کار انسانی و اخلاقی بعد از پرورش کبوتر

اگر جوجه های کبوتر شما بیشتر شد چنانچه سرپرست خوبی نتوانستید پیدا کنید می توانید یک کار انسانی و اخلاقی در حقشان انجام دهید.

اگر در شهری که دارای هوای گرم است زندگی می کنید و جایی را می شناسید که دارای ساختمان های بلند با سقف شیروانی بوده و کبوترهای دیگر نیز در آنجا به صورت آزادانه و بدون صاحب خاصی زندگی می کنند، اقدام به رهاسازی و آزادسازی کبوترها در راه خدا کنید تا پرنده ها به بهترین شکل و به صورت آزادانه بدون دخالت انسان زندگی کنند. آه و نفرین و دعای حیونات اثرپذیر است.

اگر هم در شهرهای سرد زندگی می کنید و دارای زمستان های سختی هستید می توانید کبوترها را به شهرهای دارای هوای گرم برده و با یافتن چنین جاهایی که البته در کنار آنها کبوترهای دیگری هم از قبل زندگی کرده باشند، آزاد کنید. این گونه شما ثواب و لطف بزرگی در حق این جانداران معصوم خدا می کنید. چرا که هم باعث به وجود آمدن یک جوجه و دادن حق زندگی به آنها با فراهم کردن شرایط جفت گیری و به دنیا آمدن آنها شدید و هم این که شرایط زندگی خوب و آزادانه پرندگان را در محیطی مناسب فراهم کرده اید.

جفت گیری کبوتر

از زدن واکسن نیوکاسل در فصل سرد سال نیز غافل نشوید چرا که بیماری بسیار کشنده ای است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها