کد خبر : 27352
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶

روش لانه ساختن برای یاکریم در حیاط و تراس

روش لانه ساختن برای یاکریم در حیاط و تراس
نفرین و دعای حیوانات اثرپذیر است و دست انسان هایی که حامی مخلوقات زبان بسته خدا هستند را باید بوسید.؛

لانه سازی نه هزینه دارد و نه چندان  وقت بر است ولی به اندازه یک دنیا زندگی برای حیوانات ارزشمند است. در این پست می خوانیم که چگونه برای پرنده یاکریم یا همان قمری لانه بسازیم. روش ساختن خانه و آشیانه برای یاکریم تا سرپناهی امن برای تخم گزاری و بزرگ کردن جوجه هایشان فراهم کنیم را در زیر مرور می کنیم.

از فصل بهار  و گاها از ماه های قبل آن، یاکریم های بالغ در تلاش برای یافتن لانه مناسب هستند. به دلیل این که یاکریم ها بایستی در محیط های خاص لانه داشته باشند، یافتن محیطی مناسب برایشان بسیار سخت است. بنابراین انسان های خیرخواه با لانه سازی اصولی؛ محیطی امن و به دور از آسیب برای این پرندگان زبان بسته فراهم می کنند.

طبیعت یاکریم ها به گونه ای بوده که عمق لانه یاکریم ها باید کم باشد و جلوی لانه آنها نیز نسبتا باز باشد. همچنین یاکریم ها در محیطی آشیانه می کنند که لانه دارای سقف باشد.

در هر جایی که لانه را نصب می کنید بایستی قسمت بالای سر لانه منتهی به سقف بوده و پوشیده باشد. این کار را یاکریم ها به منظور در امان ماندن از بارش برف و باران و همچنین جلوگیری از حمله سایر پرنده های وحشی توجه دارند.

لانه برای یاکریم

در زیر ساده ترین راه برای ساخت لانه اصولی یاکریم را بخوانیم. اقدامی که نه هزینه چندانی دارد و نه وقت چندانی از شما می گیرد ولی برای یاکریم های زبان بسته کمک بزرگی می کند.

ساده ترین روش برای ساختن لانه یاکریم

  1. از سبدهای میوه که سبک هستند می توانید برای ساختن لانه یاکریم استفاده کنید. با توجه به وزن کم سبد میوه و همچنین امکان دسترسی به آن برای همگان استفاده از سبدهای میوه برای لانه سازی یاکریم توصیه می شوند. «سبدهای میوه را از میوه فروشی ها یا وانتی های میوه فروش و بنگاه های میوه فروش می توانید تهیه کنید»

  2.  در بالاترین قسمت دیوار که منتهی به سقف «زیر سقف» باشد دو عدد میخ به دیوار کوبیده شود.

  3. کف جعبه یا سبد میوه را نیز قوطی کارتنی بگذارید تا تخم ها از لای درزهای خالی به زمین نیافتاده و تلف نشوند. داخل سبد پوشال و کاغذ و … نگذارید و کف سبد باید خالی و بدون وسایل اضافه باشد.

  4. سبد را به سمت میخ برده و آن را با نخ یا مفتول به میخ ها ببندید. با این روش سالهای سال می توانید آن لانه را برای یاکریم درنظر بگیرید تا در فصل تخم گذاری از آن استفاده کنند.

لانه یاکریم

در عکس بالا نمونه لانه سازی اصولی یاکریم با رعایت مهمترین نکته یعنی درست کردن لانه زیر جایی که سقف دارد را ببینید.

برای تشویق یاکریم ها به منظور آمدن به لانه نیز، بایستی چند مدت بگذرد تا یاکریم ها از ثبات آن محل و امن بودنش مطمئن شوند. همچنین بهتر است در نزدیکی های لانه، گندم، نان یا غذاهای دیگر را بریزید تا یاکریم ها لانه را به خوبی دیده و تشویق به آمدن به آنجا شوند.

یاکریم ها به دلیل هوش پایینی که دارند اغلب در لانه سازی دچار مشکل می شوند یا در محیط های نامناسبی لانه می گزینند. این عامل باعث تلف شدن و خراب شدن تخم ها با اولین وزش باد یا حمله پرندگان دیگر مثل کلاغ می شود. بنابراین با کمی وقت گذاشتن و ساختن لانه به آنها پناه داده و دعای خیرشان را به سمت خود می کشانید.

دست زدن و نزدیک شدن به لانه باعث تلف شدن جوجه ها می شود

یاکریم ها چنانچه در لانه احساس ترس کنند آنجا را ترک کرده و جوجه را بزرگ نمی کنند. این اتفاق بارها برای یاکریم ها رخ داده است. بنابراین نباید باعث ترسشان شده و به افزایش ضربان و تپش قلب های کوچکشان دامن بزنیم. پس بعد از لانه سازی به هیچ عنوان به یاکریم ها، جوجه و تخم هایشان نزدیک نشویم.

یاکریم ها و پرندگان دیگر اگر احساس خطر بکنند و لانه یشان نیز بوی انسان بگیرد از لانه قهر کرده و دیگر جوجه هایشان را بزرگ نکرده یا روی تخم نمی خوابند. حتی اگر به لانه آنها در نبود پرنده پدر یا مادر دست بزنید، از بوی انسان متوجه در کمین بودن خطر می شوند و از این به بعد جوجه را بزرگ نمی کنند.

پرندگان و یاکریم ها بسیار با احساس هستند و جوجه های خود را نیز دوست دارند. نعمت پدر و مادر شدن و همچنین حق زندگی را از جوجه هایی که می توانند به دامان طبیعت برگردند نگیریم.

از این که شما به این پرندگان پناه می دهید یعنی دارای روحیه پاک انسانی ارزشمندی هستید و مطمئنا خدا دوستدار چنین بنده های مهربانش است. آه و نفرین و دعای حیوانات اثرپذیر است و دست انسان هایی که حامی مخلوقات زبان بسته خدا هستند را باید بوسید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 10 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 10
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لانه سازی
لانه سازی
3 ماه قبل

خیلی خیلی ممنون. امیدوارم موفق بشم لانه های امن و راحت و فراوانی برای این خوشگل های دوست داشتنی بسازم

محمدرضا
محمدرضا
3 ماه قبل

سلام
من یه لونه براشون ساختم بعد مسقف و یکم ارتفاع گذاشتم تا گربه دستش نرسه
ولی یه سوال خودشون دوتا جوجه دارن که پرواز یاد گرفتن و هی میان دنبالشون
بعد خودشون هم میان لونه سروصدا میکنن ولی چوب جمع نمیکنن و لونه نمیسازن
علتش چیه؟؟

الینا
الینا
پاسخ به  محمدرضا
2 روز قبل

سلام علتش این است که پرنده احساس امنییت نداره که چون جمع میکنه ولی خونه نمیسازه

محمدرضا
محمدرضا
3 ماه قبل

یاکریم وقتی میدید نمیتونه چوبها رو برداره بیخیال میشد حالا الان یه چند تا چوب جمع کردند.
میتونم توی لونشون ارزن بریزم که اعتمادشون بیشتر بشه و متوجه لونه ساختن ما بشن؟؟

محمدرضا
محمدرضا
پاسخ به  admin
3 ماه قبل

بله خیلی ممنون از کمکتون و سایت خوبتون
فقط اینکه الان خیلی بهتر شدن ولی خب مثلا یه ۴ و ۵ متری با پنجره فاصله دارن ولی ما وقتی پنجره رو باز میکنیم میترسن میرن ولی قصد ترسوندن و اذیت کردنشون رو نداریم ولی خب میترسن امیدوارم عادت کنن
بازم ممنون از کمکتون بازم سوالی داشتم میپرسم🙏🙏

محمدرضا
محمدرضا
پاسخ به  admin
3 ماه قبل

خواهش میکنم ممنون از شما که کمک میکنید

سهیلاوفایی
سهیلاوفایی
2 ماه قبل

عالی بود….خیلی ممنون….دلم میخاست اینکاربکنم نمیدونستم چطور….عاشق حیوانات وپرنده هام…ایکاش گربه هاهم زمستون پناهگاه دشتن🙏🙏🙏🙏💖💖💖💖